خواب نوزاد

خواب نوزاد تازه متولد شده | میزان خواب/ ساعت خواب/ تنطیم خواب

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؟

خواب نوزاد، یکی از مهم ترین معضلات و مشکلات تازه والدها می باشد. معمولا خواب نوزاد تازه متولد شده از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند و تا شش ماهگی در حال تغییر است. گاهی اوقات برخی از نوزادان بسیار طولانی می‌خوابند و گاهی اوقات بالعکس برنامه خواب نوزاد بهم می ریزد و تا نیمه های شب بازی و شوخی کرده و اثر خواب آلودگی در چشمان او دیده نمی‌شود. بنابراین تنظیم خواب نوزادان و خواباندن آنها نیاز به صبر و حوصله و یادگیری یک سری مهارت ها و کسب برخی از اطلاعات دارد. ما در این مقاله به جنبه های مختلف خواب نوزاد می پردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت خواب نوزاد چیست؟

خواب نوزاد به بدن او کمک می‌کند تا انرژی اش را ذخیره کرده و باعث رشد جسمی او شود. میزان خواب نوزاد اگر به مقدار کافی و لازم باشد، علاوه براینکه به رشد جسمی او کمک می‌کند بر رشد ذهنی او نیز تاثیر به سزایی می‌گذارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، چرت زدن در انسجام یافتن حافظه آنها و حفظ وقایع، مناسبت ها و اتفاقات نقش بسیار مهمی دارد به طوریکه اکثر نوزادان فعالیت ها و اتفاقات قبل خوابشان را به خوبی به ذهن می سپارند. بنابراین بهترین زمان برای اینکه نوزادان اطلاعات جدید را یاد بگیرند، درست قبل از خوابشان است.

نکاتی در مورد خواب نوزاد
خواب نوزاد

میانگین خواب لازم برای نوزاد چه میزان است؟ 

معمولا نوزادان بیشتر ابتدای عمر خود را در خواب سپری می کنند. به طوریکه خواب نوزاد حدود 8، 9 ساعت در طول روز و حدود 8 ساعت در شب می‌باشد. اما این خواب پیوسته نیست و معمولا نوزادان کمتر از سه ماه چندین بار در طول شب بیدار می‌شوند.

اغلب نوزادان هر 3، 4 ساعت برای شیر خوردن بیدار شده و سپس دوباره به خواب می روند. اما اگر نوزاد شما برای شیر خوردن بیدار نمی‌شود، لزومی ندارد او را برای شیر دادن بیدار کنید مگر اینکه پزشک او به شما توصیه کرده باشد. البته اگر نوزاد شما کمتر از پنج و یا شش هفته داشته باشد، اجازه ندهید بیشتر از پنج ساعت بدون شیر خوردن بخوابد.

درجه حرارت مناسب برای خواب نوزاد

بهترین دما برای خواب نوزاد حدود 24 و یا 25 درجه سانتیگراد است چراکه اگر:

هوای اتاق سرد باشد، نوزاد از انرژی خود برای گرم کردن بدنش استفاده می‌کند، درحالیکه این انرژی باید برای رشد وی مصرف شود. علاوه بر این، خواب نوزاد در یک محیط خیلی سرد می‌تواند موجب مرگ نوزاد نیز بشود.

هوای اتاق گرم باشد، نوزاد عرق کرده و آب بدنش کم می‌شود، بنابراین شما باید به نوزادتان بیشتر شیر بدهید تا بدنش دچار کم آّبی نشود.

پس یکی از مهم ترین عوامل تنظیم خواب نوزادان که باید به آن توجه کرد، دمای اتاق نوزاد است. نوزاد اگر در یک محیط سرد و یا بیش از اندازه گرم بخوابد، بی قراری کرده و باعث بد خواب شدن او می‌شود.

اصول خواب کودک از تولد تا سه ماهگی
هر آنچه باید در مورد خواب نوزاد بدانید

نکات مهم  ایمنی در خواب نوزاد

یکی از مهم ترین مواردی که مادران باید در هنگام خواب نوزاد تازه متولد شده خود در نظر بگیرند، رعایت نکات ایمنی است.  نوزادان به دلیل اینکه متوجه خطر نمی‌شوند، این وظیفه ماست که بهترین مکان را برای خواب انان فراهم کنیم. ما در اینجا به چند مورد از نکات ایمنی برای خواب فرزند عزیزتان اشاره می‌کنیم.

در بعضی موارد، مادران نوزاد خود را به پهلو می‌خوابانند در حالیکه این کار بسیار اشتباهی است و نوزاد باید همیشه به پشت خوابانده شود.

از اطراف نوزاد وسایل نرم مانند پتو، کوسن و متکا را دور کنید.

بهتر است جای خواب نوزاد سفت، صاف و بدون حرکت باشد.

نوزاد را در تخت خواب و یا سبد خواب خودش که دارای محافظ است، بخوابانید و تخت او را نزدیک به تخت خودتان قرار دهید تا در صورت گریه نوزاد، صدای او را بشنوید.

نوزاد بهتر است با پستانک چرت بزند اما پستانک نباید جای شیر دادن و نوازش نوزاد را بگیرد.

فضای خواب نوزاد

بر خلاف خواب کودک، نوزادان حتی در شلوغ ترین و پر سر وصدا ترین محیط ها نیز به خواب می روند. بنابراین لازم نیست وقتی نوزاد شما خواب است، آهسته صحبت کنید و یا آرام راه بروید. این موضوع تعجب آور نیست چراکه نوزاد شما نه ماه را در رحم مادر خود گذرانده است. در آنجا در معرض بسیاری از سر و صداها مانند ضربان قلب مادر، سیستم گوارشی و …، بوده و به سر و صدا عادت دارد. از طرف دیگر نوزادان حتی نسبت به درخشش و نور نیز حساسیتی ندارند و می‌توانید به راحتی در هنگام خواب، نوزادتان را این طرف و آن طرف ببرید و نگران بیدار شدنش نباشید. پس نسبت به محیط خواب نوزاد تازه متولد شده خود حساسیت زیادی نشان ندهید.

خواب طبیعی نوزاد، از بدو تولد تا یک سالگی
خواب نوزادان از 1 تا 3 ماهگی

چند راه برای تنظیم خواب نوزادان:

قلق نوزادتان را به دست آورید:

یکی از مهم ترین فرق بین نوزاد و کودک این است که نوزاد شما نمی‎تواند به زبان بیاورد که خسته است و یا نیاز به خواب دارد. بنابراین حرکات او را زیر نظر بگیرید. اگر علائم خستگی مانند خواب آلودگی چشم ها، خمیازه کشیدن، مالیدن دست به چشم ها و … را می بینید، نوزادتان را در آغوش بگیرید تا به خواب برود.

از ایجاد تغییرات ناگهانی بپرهیزید:

در برنامه خواب نوزاد تغییر ناگهانی ایجاد نکنید و سعی کنید یک روتین مناسب برای خواب او در نظر بگیرید. نوزادان دوست دارند در محیطی که برایشان آشنا هست بخوابند و تا جایی که امکان دارد محل خواب او را تغییر ندهید. سعی کنید شب ها یک فضای مناسب برای خواب آن ها فراهم کنید. مثلا صداها را کم کنید، نور را کاهش دهید و یا یک موسیقی آرام برای او بگذارید یا خودتان لالایی بخوانید تا کم کم دست از بازی بکشد و به خواب برود.

دلیل بیدار بودن خواب نوزادتان را بررسی کنید:

گاهی اوقات تنها دلیل نخوابیدن نوزادتان، ناراحتی از شرایطی است که نمیتواند به زبان بیاورد. بنابراین، دلیل گریه نوزادتان را بررسی کنید. مثلا ببینید گرسنه و یا تشنه است؟ شاید احساس درد می‌کند و یا نیاز به عوض شدن پوشک دارد. در بعضی از مواقع استفاده زیاد از پوشک ممکن است باعث زخم و یا قرمز شده پاهای نوزاد شود. بنابراین از پوشک گرفتن نوزاد نیز می‌تواند به خواب راحت او کمک کند.

خواب نوزاد تنظیم خوابیدن نوزاد روزه چقدر باید بخوابد چکار کنیم
آموزش خواب نوزاد و کودک : روشهای متداول

آخرین شیر را در محل خوابش به او بدهید:

آخرین وعده شیر دادن نوزاد در آخر شب را در محل خواب او انجام بدهید. شیرخوار خود را قبل از خواب و هنگامیکه حالت خواب آلودگی دارد، بر سر جایش بگذارید تا آخرین خاطره نوزاد شما از قبل از خوابیدن، بسترش باشد نه شما. او باید بیاموزد که بدون شما بخوابد تا در آینده از جداکردن محل خواب کودکتان با محل خواب خودتان دچار مشکل نشوید. بنابراین، یک الگوی خواب نوزاد داشته باشید تا برای نوزادتان رعایت آن الگو عادت شود.

برای قطع گریه نوزاد او را در آغوش بگیرید:

برای قطع گریه نوزادتان تا 3 ماهگی او را در آغوش بگیرید و به آرامی تکان بخورید. در آغوش گرفتن کودکتان تا 3 ماهگی باعث لوس شدن او نمی‌شود. بنابراین، به گریه های او پاسخ داده و او را به خود نزدیک کنید. اگر گریه کودک طولانی شد، ممکن است به خاطر کولیک (قلنج روده) باشد.

سخن آخر

ما در این مطلب تلاش کردیم به ابعاد مختلف خواب نوزاد بپردازیم. چراکه تنظیم خواب نوزادان یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر روی رشد جسمی و ذهنی فرزندتان است که باید بدان توجه ویژه کرد. اگر نوزاد شما به میزان کافی نخوابد و یا خواب خوبی را پشت سر نگذارد، کلافه و آزرده می‌شود. همین کلافگی میتواند ریشه بسیاری از بیماری ها در آینده نوزادتان شود. برای راهنمایی و اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید از مشاوره کودک و نوزاد استفاده کنید.

سوالات متداول

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؟

برای اینکه نوزادتان خواب عمیقی داشته باشد، بهتر است به توصیه های بالا توجه کرده و محیط مناسبی را از جمله تخت راحت، دمای اتاق مناسب و … را برای نوزادتان در نظر بگیرید.

 

معمولا نوزدان تا دو، سه ماهگی هر پنج ساعت بیدار می شوند و به مرور زمان خواب آنان منظم تر می‌شود. خواب نوزاد به رشد جسمی و ذهنی او کمک می‌کند، همچنین تکامل مهارت های خواب فرزندتان در نوزادی، الگوی خواب او در بزرگسالی را نیز شکل می‌دهد.

آیا خواب زیاد نوزاد طبیعی است؟

گاهی اوقات خواب زیاد نوزاد باعث تعجب والدین شده و احساس خطر می‌کنند. اما نگران نباشید چراکه خواب زیاد نوزاد طبیعی است و برخی از نوزادان حدود  20 ساعت از شبانه روز را می‎خوابند و اصلا جای نگرانی ندارد.

دسته بندی:

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی - تماس با تلفن ثابت - بدون صفر

09353000102 (سراسری)

09353000102 (تهران)