ناامیدی از زندگی

چگونه با ناامیدی در زندگی مقابله کنیم؟

ناامیدی از زندگی یکی از بزرگ ترین مشکلات حال حاضر جهان است. معمولا افراد به دنبال راه حل هایی می گردند تا با این حس مقابله کنند و خود را از شر ناامیدی خلاص نمایند. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص روش ها و چگونگی مقابله با ناامیدی در زندگی، مسائل مربوط به خودکشی، درمان ناامیدی و کارهایی که در اوج ناامیدی باید انجام دهید، صحبت کنیم. با استفاده از این مطالب و روش های ذکر شده می توانید به سادگی زندگی شادی را برای خودتان فراهم کنید، پس زمان را از دست ندهید و تا انتها مطلب را مطالعه فرمایید.

راه های مقابله با شکست و ناامیدی از زندگی

در واقع شکست و ناامیدی از زندگی یکی از جنبه های جدایی ناپذیر از زندگی بشر هستند که باید روش غلبه بر آن را یاد بگیرید. این غلبه بر ناامیدی کمی سخت و چالش برانگیز است. اگر در چنین مرحله ای از زندگی خود به سر می برید، بهتر است بدانید که با استفاده از راه های مختلف رویارویی با شکست و ناامیدی در زندگی و همچنین مطالب مربوط به روانشناسی ناامیدی می توانید به مقابله با آن بپردازید و آن را شکست دهید.

1- با حقیقت روبرو شوید

اولین موضوعی که در این بین مطرح می شود، رویارویی با حقیقت ماجرا است. زمانی که یک واقعیت بد را انکار کنید و یا سعی کنید با فکر نکردن در خصوص آن، فکر خودتان را رها کنید، تنها اوضاع موجود را بدتر و میزان ناامیدی از زندگی را بیشتر خواهید کرد. در اصل آگاهی از میزان وخامت اوضاع اولین قدم شما برای حل مشکل و دوری از افسردگی و ناامیدی خواهد بود. فکر کردن به موضوع و مشکل موجود تا زمانی مناسب است که 24 ساعت شبانه روز نباشد، بلکه این فکر کردن را تا زمانی که بتوانید وخامت اوضاع را درک کنید، راه حل های موجود را بررسی کنید و در نهایت نیز راه حل مناسبی برای آن پیدا کنید باید ادامه دهید.

اگر سعی کنید به مشکلاتتان فکر نکنید و در واقع از آن ها فرار کنید، فقط عوامل استرس زا را بیشتر کرده اید. این مقوله با نام “تولید استرس” شناخته می شود. پس از اینکه راه حل مناسب و منطقی را پیدا کردید، سعی کنید به موضوع مثبت و انرژی دهنده ای فکر کنید تا ذهنتان را آرام کنید.

دلایل احساس ناامیدی در زندگی و درمان نا امیدی
ناامیدی از زندگی

2-برای رویاهای از دست رفته تان سوگواری کنید

اینکه چه رویاهایی داشته اید و در نهایت به چیزهای دیگری رسیده اید می تواند باعث غم و ناراحتی شما شود و حتی شما را دچار یاس و ناامیدی بزرگی کند. زمانی که به رویاهای از دست رفته خود فکر می کنید و ناراحت می شوید، با خیال راحت ناراحتی خود را ابراز کنید. این کار می تواند در کم کردن میزان ناامیدی شما تاثیر شگرفی داشته باشد.

اگر بتوانید احساسات ناامیدانه خودتان را بر روی کاغذ بنویسید و یا با یک دوست صمیمی و دلسوز در خصوص آن صحبت کنید، بسیار بهتر و راحت تر می توانید با مشکلات خود کنار بیایید و از افسردگی و ناامیدی ناشی از نرسیدن به خواسته هایتان نجات پیدا کنید.

3- نقش قربانی را بازی نکنید

مورد سومی که در خصوص روش رهایی از ناامیدی و پاسخ به سوال “در اوج ناامیدی چه باید کرد؟”، باید آن را رعایت کنید، آن است که به هیچ وجه سعی نکنید خود را در نقش یک قربانی ببینید. چنین طرز تفکری فقط باعث می شود که شما ناامیدی بیشتری را در درون خودتان حس کنید.

سعی کنید اگر در شرایط نامناسبی قرار گرفته اید و قادر به حل موضوع و مشکل مورد نظرتان نیستید، تمرکز خودتان را بر روی تغییر مکان یا شرایط بگذارید و یا حداقل تا زمانی که بتوانید کاری برای تغییر شرایط یا حل مشکل انجام دهید، بر روی موضوع دیگری همچون یادگیری یک مهارت جدید و…متمرکز شوید.

چرا احساس ناامیدی می کنیم ؟علل ناامیدی و راهکارهای درمان آن
غلبه بر ناامیدی از زندگی

4- میزان واقع بینانه بودن انتظارات خودتان را بررسی کنید

اینکه شما در حال حاضر ماهی دو میلیون تومان درآمد داشته باشید و به دنبال درآمد ماهی دویست میلیون تومان باشید و به آن دست پیدا نکنید، واقع بینانه نیست و مسلما داشتن حس افسردگی و ناامیدی برای این موضوع نیز به هیچ وجه منطقی نیست. در حال حاضر جمعیت کره زمین بسیار بیشتر از  یک قرن گذشته شده است و همین موضوع بسیاری از موضوعات را تغییر داده است. در قرن کنونی فرصت های شغلی کمتر، میزان تلاش بیشتر برای دست یابی به اهداف و…بسیار اهمیت دارند.

بنابراین این شرایط را در نظر بگیرید و مجدد در خصوص اهداف و آرزوهای خودتان برنامه ریزی کنید. سعی کنید برای رسیدن به هدف مورد نظرتان در عوض ناراحتی و حس افسردگی و ناامیدی که گریبانتان را گرفته است، بیشتر تلاش کنید.

5- خودتان را دوست داشته باشید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در حوزه غلبه بر ناامیدی از زندگی و خودکشی رعایت کنید، آن است که خودتان را دوست داشته باشید. اینکه در انجام یک کاری موفق نباشید، در مصاحبه یک شرکت رد شوید و یا حتی پیشنهاد شکل گیری یک رابطه احساسی را به فرد مورد علاقه خودتان بدهید و پاسخ منفی بشنوید، می تواند باعث سرشکستگی و ایجاد حس افسردگی و ناامیدی در روح شما شود.

نیازی نیست تا این حد به خودتان سخت بگیرید. ممکن است فرد مورد علاقه شما از لحاظ روحی آسیب دیده باشد، شاید شرکت مورد نظرتان به دنبال کارمندی باشد که توانایی های خاصی دارد و…این موضوع دلیل بر آن نیست که شما فرد ناموفق و ناتوانی هستید، بلکه فقط به آن معنی است که باید جایگاه و شرایط فعلی خودتان را تغییر دهید.

6- به دنبال فرصت طلایی باشید

در مبحث روانشناسی ناامیدی این طور بیان می شود که همواره سعی کنید فرصت های طلایی زندگیتان را پیدا کنید. این فرصت های طلایی گاهی اوقات در تاریک ترین زمان های ممکن زندگی برایتان پیش می آید. فرض کنید مداوم به دنبال شروع کار و یا ارتباط عاطفی جدیدی هستید و دائما مشکلات مختلف بر سر راهتان سبز می شود. شاید تمام این اتفاقات در حال هشدار دادن به شما در خصوص آن است که این کار و ارتباط جدید به نفع شما نیست.

ناامیدی از زندگی و خودکشی
احساس ناامیدی و بی حوصلگی

7- قدر تنهایی را بدانید

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که به هیچ وجه برای شما خوشایند نیست و از طرفی هم احساسات منفی به شما هجوم می آورند. درست است که کنترل احساسات کار راحتی نیست ولی در این شرایط باید به دنبال راهی برای غلبه بر ناامیدی از زندگی باشید. ناچار می شوید مدتی را در مکانی سپری کنید و…این موارد می تواند برای شما یک فرصت تازه برای یادگیری مهارت جدیدی باشد. شاید فقط باید از این شرایط استفاده کنید تا توانایی خود را افزایش داده و منتظر فرصت مناسب برای شروع پیشرفت به سمت هدف نهایی و اصلی خودتان کنید.

فراموش نکنید اگر زمانی دری بسته شد، مدام ننشینید و به در بسته خیره شوید؛ بلکه فقط کافی است تا به دنبال درب باز دیگری بگردید؛ در واقع باید سعی کنید تا خودتان را با شرایط وفق داده و به هر نحوی که شده است، در کارتان پیشرفت کنید.

8- روش خود را عوض کنید

شاید فکر کنید برای آن که کاری به سرانجام برسد، کافی است تا آن کار را انجام دهید، اما به هیچ وجه به این سادگی نیست. برای انجام یک کار و رسیدن به یک هدف خاص باید علاوه بر تعیین هدف مورد نظر، شیوه انجام درست آن کار را نیز در نظر بگیرید. گاهی اوقات کاری را انجام می دهید، اما به هیچ نتیجه ای نمی رسید. به نتیجه نرسیدن تلاش شما می تواند جلو درمان ناامیدی شما را بگیرد و گاهی اوقات به دلیل آن باشد که روش انجام دادن کارتان اشتباه است. بهتر است دروغ گفتن به خودتان را تمام کنید و بر روی یک روش اشتباه اصرار نکنید و به دنبال روش درست تر و عاقلانه تری برای انجام کارتان باشید.

چرا ناامید می شویم و چه چیزی از ناامیدی می آموزید ؟
درمان ناامیدی از زندگی

9- خصیصه های مثبت

برای رهایی از چنگال ترس، یاس و غلبه بر ناامیدی از زندگی کارهای بسیاری می توان انجام داد، اما چیزی که قابل توجه است، ویژگی های مثبتی همچون تلاش، پشتکار، عزم راسخ، شفاف سازی هدف نهایی و… هستند. توجه کنید که مرور خاطرات و تجربیات تلخ گذشته تنها باعث آن می شود که امروزتان نیز تلخ شود و نتوانید به درستی ذهن خود را باز کرده و تصمیمات درستی بگیرید.

10– صحبت با یک مشاور

تا به اینجای کار روش های مختلفی را برای درمان ناامیدی از زندگی گفتیم. ولی باید به این موضوع دقت داشته باشید که مشکل همیشه به این سادگی نیست و گاهی اوقات نیاز دارید که از یک نفر کمک بگیرید. با این حساب بهترین کسی که می توانید از آن کمک بگیرید یک مشاور خانواده متخصص است تا راه درست را با توجه به شرایط زندگی شما، به شما توضیح دهد.

سوالات متداول

آیا باید ناامیدی در زندگی را نادیده بگیریم؟

خیر به هیچ وجه، هنگامی که احساس ناامیدی در زندگی کردید باید احساسات خودتان را بیان کنید و سعی کنید به نوعی احساسات خود را تخلیه کنید.

بهترین کار در برابر مواجهه با ناامیدی چیست؟

اول از همه باید ناامیدی را قبول کنید و سپس به دنبال درمان باشید. اگر خودتان نتوانستید با این موضوع کنار بیایید باید با یک مشاور متخصص صحبت کنید.

مهم ترین نکته در برخورد با ناامیدی چیست؟

مهم ترین نکته در درمان ناامیدی این است که ابتدا خودتان را دوست داشته باشید. با این کار شما به فکر خودتان خواهید بود و بالاخره راهی پیدا می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی - تماس با تلفن ثابت - بدون صفر

09353000102 (سراسری)

09353000102 (تهران)